Consiliul Judeţean Braşov vă invită să faceți parte dintr-un proiect inovator care transformă bibliotecile din județul Brașov în hub-uri digitale moderne, dedicate dezvoltării competențelor digitale și implicării comunității. Proiectul nostru urmărește să sprijine cetățenii din Județul Brașov și comunitățile marginalizate să acceseze tehnologia și să beneficieze de oportunități educaționale și comunitare prin echipamente și spații moderne.
Context și obiective
Proiectul Crearea unei rețele de hub-uri de dezvoltare a competențelor digitale în bibliotecile din Județul Brașov, a fost acceptat la finanțare și este în implementare în cadrul Programului Național de Redresare și Reziliență, Componenta 7 – Transformare Digitală, Investiția I17 – Scheme de finanțare pentru biblioteci, pentru a deveni hub-uri de dezvoltare a competențelor digitale.
În cadrul acestui proiect, 30 de biblioteci din județul Brașov vor fi transformate în hub-uri digitale, devenind centre comunitare care oferă acces la tehnologie, instruire și oportunități de dezvoltare personală și profesională.
Proiectul își propune să atingă următoarele obiective:
- Dezvoltarea competențelor digitale de bază pentru minim 2.550 de cetățeni din aria de implementare a proiectului și comunități marginalizate;
- Transformarea bibliotecilor în spații educative și creative prin utilizarea tehnologiilor moderne, fiind vizată:
- Renovarea, dotarea și echiparea cu calculatoare și echipamente tehnice pentru 4 sedii de biblioteci din Județul Brașov: Biblioteca Județeană Brașov, Biblioteca Vama Buzăului, Biblioteca Drăguș și Biblioteca Victoria;
- Schimbarea/modernizarea echipamentelor informatice într-un număr de 26 de biblioteci care vor deservi comunitatea;
- Implicarea cetățenilor în activități care să le dezvolte interesul pentru știință, tehnologie și învățare continuă.
Sub coordonarea Consiliului Județean Brașov, proiectul are ca parteneri Biblioteca Județeană „George Barițiu” Brașov și Unitățile Administrativ Teritoriale (UAT) ale localităților: Municipiul Codlea, Municipiul Făgăraș, Municipiul Săcele, Oraș Ghimbav, Oraș Râșnov, Oraș Rupea, Oraș Victoria, Comuna Apața, Comuna Bran, Comuna Budila, Comuna Cristian, Comuna Drăguș, Comuna Dumbrăvița, Comuna Feldioara, Comuna Hălchiu, Comuna Hoghiz, Comuna Homorod, Comuna Măieruș, Comuna Mândra, Comuna Moieciu, Comuna Ormeniș, Comuna Poiana Mărului, Comuna Racoș, Comuna Șinca, Comuna Vama Buzăului, Comuna Voila, Comuna Vulcan, Comuna Hârseni și Comuna Părău.
Perioada de implementare a proiectului este estimată a se întinde până la data de 30.06.2026, însă rețeaua de parteneri are un scop permanent.
Ce presupune parteneriatul?
Organizațiile și grupurile de inițiativă locale sunt invitate să ni se alăture în crearea și implementarea unui plan anual de activități educative și comunitare care să pună în valoare bibliotecile transformate în hub-uri digitale. Prin acest parteneriat, hub-urile digitale vor deveni un punct de întâlnire al întregii comunități locale, punând la dispoziție spațiile și echipamentele IT achiziționate prin proiect. Rețeaua de parteneri, va putea contribui atât prin împărtășirea de idei, propuneri și bune practici, cât și prin organizarea de activități relevante pentru cetățeni.
Activitățile vizate includ, dar nu se limitează la:
- Ateliere practice tematice, folosind echipamentele achiziționate prin proiect;
- Activități pentru dezvoltarea competențelor pentru secolul 21, inclusiv competențe digitale și antreprenoriale;
- Întâlniri comunitare și sesiuni de networking pentru promovarea colaborării și a inițiativelor locale;
- Activități extrașcolare organizate în parteneriat cu școlile locale;
- Sprijin pentru utilizarea tehnologiei de către grupuri vulnerabile, inclusiv persoane cu dizabilități sau membri ai comunităților marginalizate etc.
Beneficiile participării
Prin aderarea la rețeaua noastră de parteneri:
- Veți avea acces la infrastructura modernă a hub-urilor digitale pentru organizarea de proiecte și activități dedicate comunității;
- Veți contribui la dezvoltarea comunității locale prin educație și incluziune digitală;
- Veți putea derula activități în colaborare cu alte organizații și instituții din județ;
- Veți beneficia de o vizibilitate crescută și de oportunitatea de a vă extinde inițiativele, respectiv impactul în comunitate.
Planul de acțiune
Planul de acțiune în cadrul parteneriatului implică următoarele etape:
- Crearea rețelei de parteneri (noiembrie 2024 – martie 2025);
- Cunoaștere, schimb de bune practici și explorarea unui plan de acțiune pentru bibliotecile transformate în hub-uri digitale (decembrie 2024 – aprilie 2025);
- Promovarea în comunitate a oportunităților oferite prin bibliotecile transformate în hub-uri digitale (aprilie 2025 – cu derulare permanentă în funcție de planul de activități);
- Atragerea pentru activitatea de formare în abilități digitale a minim 2.550 de cetățeni din aria de implementare a proiectului și comunități marginalizate (aprilie 2024 – noiembrie 2025, cu începerea formării în luna decembrie 2025);
- Implementare unui plan permanent de acțiuni și evenimente prin care hub-ul digital devine punctul de întâlnire, formare și implicare civică din comunitate;
- a vizibilității hub-urilor prin acțiuni de promovare constante.
Cum puteți deveni partener?
Pentru a vă înscrie în rețeaua locală de parteneri, vă rugăm să completați formularul de înscriere disponibil AICI până la data de 1 martie decembrie 2025.